Tuesday, 24 January 2012

Kenapa anak anda masih lagi menangis :'(






Salam,
Dah hampir sebulan anak-anak anda ke tadika.Sessi orientasi dah pun selesai..Tapi kenapa masih ada lagi anak-anak yang menangis ya? Tak tercapai ke objektif sessi orientasi kami?..Aduh!!!Pening juga ibubapa melayan karenah anak-anak ni..Terganggu segala rutin harian dibuatnya..Tapi cikgu2 di TBF nampaknya masih lagi cool.. Pada pandangan saya, objektif orientasi telah tercapai meskipun terdapat seorang dua lagi murid yang menangis. Cuma kita perlu lah mencari punca mengapa anak anda masih lagi menangis dan tak mahu ke tadika..


Cuba kita lihat kat sini beberapa faktor yang membuatkan anak anda masih lagi menangis :


a) Rasa Mengantuk : Apabila anak tidak mendapat tidur yang cukup menyebabkannya tidak mahu pergi ke sekolah. Cuba kita "check"kembali pukul berapa anda menyuruh anak anda tidur? Pukul 10, pukul 11, pukul 12 malam ..Haaa...lepas ni pastikan anak anda tidur sebaiknya sebelum pukul 10 malam kerana anak seusia 4,5 dan 6 tahun memerlukan waktu tidur sebanyak 10jam untuk membolehkan dia bangun dlm keadaan segar. Sebagai ibubapa, kenalah berkorban sikit masa untuk menonton TV dan sebagainya..Pastikan anak dah tidur, barulah kembali menonton atau wat kerja2 lain. 


b) Tinggalkan saja bila anak MENANGIS !!! Fuhh!!Ayat mcm kejam je..!!Ini wajar untuk parents lakukan. Bila anak menangis, berilah keyakinan dan kepercayaan sepenuhnya kepada cikgu2 di tadika untuk menguruskannya..Masa inilah anak mula mengerti bahawa ibu atau ayahnya menghantarnya ke tadika bukan untuk ditinggalkan selamanya tetapi hanya untuk beberapa tempoh yang tertentu..Lama kelamaan anak ini akan faham. Apabila anda menemaninya di tadika dan melayan karenah tangisnya membuatkan anak tidak ingin mencuba atau tak ingin berdikari. Dan anak ini akan berasa seronok apabila dia sentiasa ditemani ibu atau ayahnya berbanding rakan2 sebayanya..tapi sampai bila???


c) Berilah pujian dan kata2 peransang : Selalulah memberikan kata-kata pujian kepada anak..Sebagai contoh.."Aiman anak yang baik kan.Anak yang baik masuk syurga..Aiman jangan nangis ya..Belajar rajin rajin tau"..Ucapkanlah Alhamdulillah apabila anda mengambilnya sewaktu pulang dari tadika. Salami anak anda dan pelukcium lah dia..Tentu anak anda merasa yakin bahawa anda sebenarnya bukanlah hendak meninggalkannya.Pasti dia tidak menangis lagi dan mula merasa seronok hendak ke sekolah.


d) Bacalah Ya Latiff sebyk 7 kali dan tiupkannya di ubun2 anak..dan sedekahkanlah al fatihah untuk anak anda(boleh dibaca bila2..walaupun masa tgh drive) niatkanlah di dalam hati.".lembutkan hati anakku ini (Sebut namanya),tetapkanlah hati anakku ini.." Insyallah kita memohon dan meminta pertolongan drp Allah sebagai salah satu usaha kita. Ingat tau!!! jgn minta kat bomoh..he3...
Okay...selamat mencuba..Mudah2an anak-anak kesayangan kita semua suka pergi ke sekolah dan happy selalu hendaknya:)

Thursday, 29 December 2011

Minggu Orientasi Murid Baru 2012

Salam,
Mudah2n semuanya sihat dan sentiasa dirahmati Allah hdknya. Sessi persek 2012 tak lama lg akan bermula.. Alhamdulillah bg sessi 2012 nampaknya ada penambahan murid..tp yg sedihnya dua org cgu plak dah berhenti..Cikgu Gee n Cikgu Zu... :'( Orientasi kali ini benar2 memberi cabaran pd kami semua apatah lg bg cgu yg baru(cgu seha n cgu nana)..Saya pulak tak dpt la nak bg comitmen sepenuhnya pd sessi orientasi ni.. almaklumlah byk ms dihabiskan kat ofis bg menerima pendaftaran dan pbyran yuran..:)
Namun begitu orientasi dapat dijalankan sebgmana yg telah diprogramkan..Fitrah anak2 menghadapi suasana dan situasi yg baru bg mereka..berasa curiga dan tidak selesa/selamat bila diserahkan kpd org yg tidak mereka kenali..kerana itulah kami adakan minggu orientasi utk anak2 ni..Objektifnya:
a) mendedahkan murid dgn suasana & persekitaran yg bari di tadika.
b) mengurangkan rasa malu & takut di kalangan anak2 yg berbeza latar belakang.
c) mengenali & membina hubungan mesra
d)membantu murid menyesuaikan persekitaran tadika
e) membangkitkan minat belajar
So...orientasi pd hari pertama amat" meriah" dengan tangisan anak2...hari kedua still ada yg menngis tp tak lah semcm hr ptma..hope hr ke3 sok..diaorg semuanya dah ok..mudah2an..Pelbagai aktiviti telah diadakan tuk anak2 ni seperti meniup belon n anak2 ni dibahagikan kumpulan mengikut warna belon yg mereka tiup.. membawa anak2 melwt n mnyatakan fungsi bilik air, ofis, dapur, bilik darjah, padang dsb..Selain drp tu diadakan juga akt berkump iaitu menguli tepung bersama2 bg membentuk play doh..Wah!!! Masa ni anak2 cukup gembira n teruja..yg menangis terus berhenti n exited nak menguli sama..Hmmm...anak2 memang suka explore sesuatu yg baru..tambah seronok bila ada sessi bercerita.."Cerita Si Murai dengan Kancil" yg diceritakan oleh cikgu Nana...semua tekun mendengar..selepas tu kami memberi peluang pula kpd anak2 menunjukkan bakat masing2..dgn akt main peranan..Hari kedua anak2 ni dah mula ada keyakinan diri n berasa seronok..mudah2an mereka semuanya dpt menerima pembelajaran dgn sempurna dan happy:)
ok..kita tgk dulu la aksi anak2 ni yg sempat disnap..sori sgt xdpt nak snap akt anak2 masa menguli tepung sebab semua tgn cgu2 penuh dgn tepung..termasuklah saya...(dpt lah tlg sekejap.pastu dah ada parent yg dtg nak wat pembyran yuran)..All of them happy sgt2..
sekian dulu...